طبقه ی چهارم/ با عکاس این عکس مخالفم!

عنوان عکس این است: CHE is alive

«چه زنده است».

مخالفم

چهره ی ویران شهر و عصای مردِ طرفدار چگوارا حکایت از این دارد که یک جای کار می لنگد.

Photo by: Kurt Kleeb / Switzerland
برنده ی جشنواره ی آل ثانی قطر/اتریش ۲۰۰۱۱ 
----
che_is_alive

محمد امین نادی [ ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ]

البته به نظرم چندان هم با فضای فکری و ایدئولوژیک چگوارا، شعار ها و بیانیه هایی که می داد دور نباشه. حمایت و همراهی با محرومین، مبارزه و تقابل با امپریالیسم و سخنرانی های اتشین و دعوت از قشر محروم و مظلوم و پایداری و تقابل با مصرف گرایی و خلاصه از این دست شعار ها. فضای عکس هم تا حدودی به همین لجاجت و ایستادگی اشاره داره.
.......
معصومی:
ممنون امین خان


علیرضا از دیدنو [ ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ]

سلام
آره حتما یه جای کار می لنگه حالا کجاش باید تاریخ و خوب بدونی...استاد معصومی به ما قدیمیا دیگه سر نمیزنی؟؟ما یه جا با هم درس میخوندیم یادته؟؟(دیالوگ آخر برگرفته از فیلم گوزنها)..
.....
محمدرضا:
زیاد یادت میکنم علیرضا.
در مورد اینکه یه جا درس خوندیم هم تایید می کنم همینطوره.
اون اوایل دعوا شد حسابی زدیمتون که البته روایت شما از اون دعوا اکشن تر و شنیدنی تره.
؛-)


محمد صالح [ ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ]

آقا. آل ثانی رو جدی نگیرید
و اینکه (هیومن ایز دِد) چگوارا هم. و هر ابر قهرمانی هم
....
معصومی:
محمد صالح جان، اینکه آل ثانی رو جدی بگیریم یا نگیریم چه ارتباطی به بحث و لب کلام داره?!


روشنک [ ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ]

راستی! سال میلادی را اشتباه نوشته اید.. 2011.. اگر 20011 بودیم و تصویرش این بود که وای بر ما و آینده ما.. امیدوارم سال 20011 به از این باشد برای انسان کره زمین..
....
معصومی:
امیدوارم بدتر از این نباشه


آدیس [ ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ]

..گفتگوی جالبیست..و البته اندیشه قابل تحسینی دارید...در مورد ملتی که در وضعیت "وای بر ما" قرار گرفته تصور نیاز به قهرمان شاید تصور غلطی نباشد.عکاس کارش را انجام داده، کار عکاس یافتن پاسخ نیست، بلکه ایجاد سوال در ذهن بیننده است...حالا با علامت یا بی علامت سوال
-----
معصومی:
یکی از رسالت های عکاسانه یافتن پاسخ است. ضمن اینکه ایجاد سوال نیز خصلت دیگری است.


روشنک [ ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ]

با شما موافق نیستم که چه مرده و اصلن درباره زنده یا مرده بودنش نظری ندارم چون فکر می کنم آنهایی که بر روی مرده بودن چه تأکید می کنند خود گرفتاری نوعی ایدئولوژی مشابه هستند.. مشابه کسانی که بر زنده بودنش تأکید دارند.. اما با اشتباه بودن این عنوان موافقم.. یک جوری تحمیلیست و حالتی مصنوعی به عکس می بخشد.. عکس از عنوان عکس عمیقتر و بهتر است و این نکته طنزآمیز و ظریفیست که نشان می دهد با زور نمی شود واقعیت درون تصویر را فریفت یا حتی تحریف کرد یا توضیح داد حتی اگر اولین کسی باشی که قابش گرفته ای!.. اینطور مواقع عنوانی مبهم یا بیربط بهتر عمل می کند.. حداقل عکاس لو نمی رود!.. : ) ..
-----
معصومی:
برای من هم زنده و مرده ی «چه» تفاوت چندانی ندارد.
افسانه را در رمان ها می جویم و زندگی را در خیابان ها.
بعد از چند ده سال٫ بررسی وضعیت جوامعی که با شرایط مشابه رو به تغییر آوردند کار مشکلی نیست.


آدیس [ ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ]

ثبت زیبائیست...ولی من متوجه منظور شما نشدم.. با چه چیز این عکس مخالفید..مستند بودن یا صحنه آرائی شده بودن آن، و یا عنوان عکس...به هر حال،کج بودن کادر تا حدودی احتمال صحنه آرائی بودن رو نفی کرده..
....
پاسخ:
گفت: وای بر ملتی که قهرمانش بمیرد.
دیگری پاسخ داد: وای بر ملتی که نیاز به قهرمان دارد.
_____
شواهد حکایت از آن دارد که انقلاب هایی که با دمیده شدن روح قهرمانانه ی یک اسطوره به انجام میرسد از سرچشمه ی هیجان نشات گرفته است..
____
عکس بالا عکس فاخریست. دیدنی و عمیق.
اما عکاس عنوان عکس را اینگونه انتخاب کرده است:"چگوارا زنده اس" .حال آنکه عناصری که یادبود چگورا را بر خود نقش بسته اند بیمارگونه و علیل و ویران به تصویر کشیده شده اند.
وظیف ی ما تعقیب سراب نیست.


کاوه قبادی [ ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ]

دقیقا.شاید اگر آخرش یک علامت سوال بود باهاش موافق هم بودم
____
معصومی:
موافقم
و شاید ما همان علامت سوال یا تعجبیم.


:
:
:
:
:
اگر تصویر نمایش داده نشده است و یا خوانا نیست، لطفا بر روی آن کلیک کنید تا عبارت جدیدی نمایش داده شود.